Wystawiłeś paragon na 10 000 zł zamiast na 100 zł? Co zrobić w przypadku pomyłki na kasie fiskalnej?
Po pierwsze nie panikuj ! Tylko ten, kto nie pracuje nie popełnia błędów. Po drugie przeczytaj poniższy artykuł, w którym pokażemy co zrobić, aby tą pomyłkę naprawić.
To prawda, że wydrukowanego paragonu nie da się już cofnąć a transakcji zapisanej na kasie nie da się poprawić przy pomocy funkcji dostępnych w urządzeniu. Jednakże istnieje inny sposób skorygowania błędnie wystawionych dokumentów sprzedażowych, bez konieczności ponoszenia negatywnych konsekwencji.
Najczęstsze błędy popełnianie podczas wystawiania paragonów fiskalnych dotyczą m.in.:
- kwoty sprzedaży,
- liczby towarów i usług,
- daty ewidencji,
- stawek podatku VAT.
Podatnicy ewidencjonujący sprzedaż przy pomocy kasy fiskalnej zobowiązani są prowadzić m.in.:ewidencję oczywistych pomyłek. Przepisy nie określają, jak powinna ona wyglądać, wskazują natomiast dane, jakie powinny się w niej znaleźć. Wzór takiej ewidencji dostępny jest do pobrania TUTAJ
Nasza rada: W przypadku stosowania więcej niż jednej kasy fiskalnej, warto stworzyć dla każdej z nich odrębną ewidencję błędów na paragonach co pozwoli zachować porządek w dokumentach
Jak zatem przeprowadzić anulowanie paragonu zawierającego błąd?
Po pierwsze: konieczne jest dokonanie odpowiedniego wpisu do ewidencji pomyłek.
Po drugie: do ewidencji pomyłek dołączyć oryginał anulowanego paragonu.
Po trzecie: wystawić prawidłowy paragon i wydać go klientowi.
Po czwarte: skorygować sprzedaż w KPiR.
W jaki sposób należy tego dokonać?
1. Ujęcie całego przychodu wykazanego na łącznym raporcie okresowym (miesięcznym lub dobowym), wraz z błędnie zewidencjonowaną sprzedażą - kol. 7 KPiR.
2. Wpisanie kwoty z błędnie wystawionego paragonu poprzedzonej znakiem “minus” lub oznaczonej kolorem czerwonym - kol. 7 KPiR. W kol. 3 należy wpisać np. “EP miesiąc/rok”, a w kol. 6 - np. “Korekta sprzedaży na kasie fiskalnej miesiąc/rok”.